חרדה חברתית – פחד קהל – פחד במה

פחד קהל או בשמו פחד במה הוא חרדה חברתית נפוצה וטבעית

פחד קהל כביטוי לחרדה חברתית

הפחד מלדבר בפני קהל הוא חשש טבעי ומלווה חלק גדול מאוד מאיתנו. מחקרים קובעים שמעל 40 אחוזים מהאוכלוסיה נלחצים מהצורך לדבר בפני קהל כך שככל הנראה זה הוא הסוג הנפוץ ביותר של החרדה החברתית. אצל חלק מהאנשים, פחד קהל, או פחד לדבר או לנאום בפני קהל יכול להיות צורת ביטוי יחידה של החרדה החברתית ואצל אחרים להוות רק חלק ממנה והיא תשפיע עליהם גם במישורים אחרים.

פחד קהל מוצא את ביטויו בצורות ומאפיינים שונים אצל אנשים שונים בהתאם לרגישויות והאמונות שלהם. כך ישנם בעלי חרדה חברתית זו אשר ירגישו נח לדבר בפני קבוצת אנשים שאינם מכירים אך יתקשו לעשות זאת מול בני משפחה או חברים ולהיפך. באותה צורה גם גודל הקהל ממנו מתעוררת החרדה משתנה, ישנם כאלו שירגישו נוח לדבר מול קבוצה קטנה אולם לא יוכלו לעשות זאת מול קהל גדול, וישנם שדווקא קבוצה קטנה תפחיד אותם יותר.

כשהחרדה החברתית מסוג פחד קהל מתעצמת

כאשר פחד קהל, או פחד במה כפי שנוהגים לכנותו, מוגזם או יוצא משליטה הוא עלול לפגוע בתיפקוד תקין ובאופן ישיר להזיק במישורי חיים רבים. פחד קהל עלול לפגוע באפשרויות פרנסה, קידום אישי לתפקידים מסויימים, פגיעה בלימודים או בכל תחום הדורש חשיפה בפני קבוצת אנשים.

חרדה חברתית המוצאת את ביטוייה בפחד קהל תהיה לרוב מבוססת על מחשבות מוטות המערערות את הדימוי עצמי. כאשר אנו עומדים בפני קבוצת אנשים המתמקדים בנו, אנו באופן טיבעי עלולים להיות יותר מודעים לעצמנו ולתיפקודנו וחששנו יגבר מפני הביקורת אליה אנו נחשפים. חששות אלו, כאשר הם מתעצמים, עלולים להוביל להופעת תסמיני חרדה כמו רעידות, דופק מהיר, קשיי נשימה, הסמקה, הזעה, בחילות, גמגום עד חוסר יכולת לדבר ועוד, לכן בעל חרדה חברתית מסוג פחד קהל יעדיף להמנע מלהיות במרכז הבמה או ליתר דיוק במרכז תשומת הלב.

חרדה חברתית מסוג של פחד קהל זה עלולה לגרור בעקבותיה פגיעה נוספת בדימוי ובהערכה העצמית, תחושות דכדוך, תסכול ובושה ואפילו כעס עצמי.

טיפול CBT בחרדה חברתית מסוג פחד קהל

השפעת החרדה החברתית המוצאת את ביטוייה בפחד קהל נובעת במרבית המקרים מדפוסי החשיבה שלנו. כאשר הדימוי והביטחון העצמי שלנו מובל על ידי מחשבות מוטות או מעוותות הרי שנמצא את עצמנו לחוצים, חוששים וחסרי נוחות בחשיפה לקהל או אפילו לקבוצה של מספר אנשים. מעבר לתחושה הלא נעימה וחוסר הנוחות ועלולים בעלי חרדה חברתית זו להראות מהוססים, מבולבלים ולעיתים לא מתפקדים. טיפול CBT הוא טיפול ממוקד וקצר טווח המיועד לטפל בצורת החשיבה שבבסיס החרדה. טיפול זה מאפשר לבעל החרדה החברתית לרכוש את המיומנויות הדרושות לו לשם איזון צורת החשיבה ואת המיומנויות החברתיות הדרושות, ואת היכולת ליישמן בזמן אמת. כך עשוי טיפול CBT להפחית באופן משמעותי את הלחץ במהלך האינטראקציה הבינאישית , ומכאן לשפר את הנראות, הבטחון העצמי והתפקוד וכמובן לשפר את הסיכויים בהצלחת האירוע.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הניתן ע"י מטפל CBT (מטפל סיביטי) נחשב ע"י מומחים רבים כטיפול המוביל במצבי חרדה חברתית. זהו גם הטיפול המומלץ על ידי הרשויות המובילות בעולם כמו במכון הלאומי לבריאות הנפש של אנגליה.

טופס לתיאום טיפול בחרדה חברתית

מלאו את הפרטים, שלחו ונחזור אליכם לתיאום טיפול בחרדה חברתית