חרדה חברתית דייטים והיכרויות

דייטים עלולים להפוך לסיוט לבעלי חרדה חברתית – טיפול CBT

חרדה חברתית והשינוי בעולם ההיכרויות והדייטים

בשנים האחרונות עולם ההיכרויות והדייטים עבר שינוי גדול הן מבחינת האפשרויות הטכנולוגיות והן במישור התפישתי. אפליקציות שונות מאפשרות לנו למצוא בן או בת זוג זמינים כמעט בכל מקום ולכל מטרה. הזמינות הזו מביאה עימה פיתרון וברכה לכל אותם אלו שאחרת לא יכלו למצוא בני זוג, בגלל שעות עבודה, גיל, מרחק וכמובן חרדה חברתית.

לכאורה שינויים אלו מאפשרים גם לאלו המתקשים ביצירת קשר ראשוני לצמצם את תחושת האיום מפני הפנייה הישירה, ובנוסף לזאת מתאפשרת להם גם נגישות לשפע בני או בנות זוג פוטנציאליים.

אולם שפע אפשרויות הבחירה, הזמינות והמיידיות, הביאו עימם גם תחושת תחרות אין סופית, ביקורתיות רבה והתעצמות של חרדות ובראשן חרדה חברתית מפני כל אלו.

דייט עלול להפוך לסיוט של בעלי חרדה חברתית

לאלו מאיתנו בעלי חרדה חברתית כל אלו עלולים להגדיל באופן משמעותי את האיום והלחץ מעצם האינטראקציה הבינאישית ולהפוך את מה שאמור להיות ה"דייט" – אירוע מרגש ונעים, לחוויה קשה ואף לסיוט של ממש. בדרך זו בעלי חרדה חברתית עלולים לחוש עלייה ברמות הלחץ והחרדה, חוסר נוחות ופגיעה משמעותית ביכולת הקשב והריכוז (בלבול, ניתוק). במקרים רבים בעלי החרדה החברתית אשר חווים קשיים כאלו עלולים להתדרדר לדכדוך ולדיכאון ולעיתים אף לוותר על כל העיניין.

מחשבות מוטות במהלך הדייט של בעלי חרדה חברתית

ניתן לחלק את "מחשבות החרדה של הדייטים" לשתי קבוצות חרדה חברתית על בסיס דימוי עצמי: קבוצת "מה הפרטנר חושב עלי" וקבוצת "מה אני חושב על הפרטנר".

בעלי המחשבות של קבוצת החרדה החברתית "מה הפרטנר חושב עלי" במהלך הדייט יעסקו באופן ישיר מסביב לדימוי העצמי שלהם. הם יהיו מוטרדים רוב הזמן בניסיון לקרוא את מחשבותיו של הפרטנר ובמה הם צריכים או שאסור להם להגיד ולעשות: מחשבות האם הם מספיק טובים/מוצלחים/יפים/מעניינים/מתאימים/חכמים/סקסיים וכו' בעיניי הדייט שלהם. רמת הלחץ שלהם תעלה ורמת התפקוד, הקשב והריכוז שלהם תיפגע. הם יהיו פחות נינוחים, לפעמים מנותקים, לא טיבעיים, ואפילו עלולים לחוות אפילו סממנים של התקף חרדה שיוביל אותם להתכווצויות, דופק מוגבר, קשיי נשימה, הזעה וכו'. כתוצאה מכך הם עלולים להראות, מבולבלים, מרוחקים או מוזרים ופחות אטרקטיביים עבור הפרטנר.

לאומתם קבוצת החרדה החברתית "מה אני חושב על הפרטנר" יהיו יותר עסוקים במחשבותיהם בביקורת על הפרטנר שלהם, האם הם מספיק טובים/מוצלחים/יפים/מעניינים/מתאימים/חכמים/סקסיים וכו' לסטנדרטים שהם חושבים שהם צריכים לקבל ושהאחרים מצפים מהם להשיג. זו יכולה להיות גם ביקורת הפוכה, כלומר האם הפרטנר טוב או שווה מידי עבורי. הביקורת המחשבתית הזו מתרגמת עצמה באופן טבעי להתנהגות ועלולה להראות אגרסיבית, פוגענית ולא נעימה ע"י הפרטנר.

חברי שתי הקבוצות החרדה החברתית עסוקים במרבית זמן הדייט בעולם דימוי עצמי המבוסס על מחשבה פנימית מוטה במקום להתרכז באינטראקציה האמיתית ובשיחה עם דייט שלהם. בעלי החרדה החברתית בשתי הקבוצות יעסקו בקריאת מחשבותיו ובניבוי העתיד ויתרכזו במה צריך ומה אסור על חשבון הקשב והריכוז. התנהלות לא מועילה שכזו עלולה כשלעצמה להוביל את הדייט לכישלון.

בעלי החרדה החברתית שהצליחו למרות הקשיים לצלוח בהצלחה את הדייט הראשון עלולים להמשיך את אותו דפוס חשיבה מוטה גם לפגישות הבאות ולחבל ולפגוע בזוגיות החדשה ואף לגרום להכשלתה.

טיפול CBT בחרדה חברתית בדייטים והיכרויות

השפעת החרדה החברתית במפגשים חברתיים של אחד על אחד, בדייטים והיכרויות נובעת מדפוסי החשיבה שלנו. כאשר הדימוי העצמי שלנו מובל על ידי מחשבות מוטות או מעוותות הרי שנמצא את עצמנו לחוצים, חוששים וחסרי נוחות במפגש בינאישי וכמובן בדייט. מעבר לתחושה הלא נעימה וחוסר הנוחות ועלולים בעלי החרדה החברתית להראות מהוססים, מבולבלים ואף מנותקים ולהקטין את הסיכוי להצלחת המפגש, זאת אם לא ימנעו מראש מלהגיע אליו מלכתחילה. טיפול CBT הוא טיפול ממוקד וקצר טווח המיועד לטפל בדיוק בנקודות אלו. טיפול זה מאפשר לבעל החרדה החברתית לרכוש את המיומנויות הדרושות לו לשם איזון צורת החשיבה ואת המיומנויות החברתיות הדרושות, ואת היכולת ליישמן בזמן אמת. כך עשוי טיפול CBT להפחית באופן משמעותי את הלחץ בדייט, ומכאן לשפר את הנראות והתפקוד וכמובן לשפר את הסיכויים בהצלחת המפגש.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הניתן ע"י מטפל CBT (מטפל סיביטי) נחשב ע"י מומחים רבים כטיפול המוביל במצבי חרדה חברתית. זהו גם הטיפול המומלץ על ידי הרשויות המובילות בעולם כמו במכון הלאומי לבריאות הנפש של אנגליה.

טופס לתיאום טיפול בחרדה חברתית

מלאו את הפרטים, שלחו ונחזור אליכם לתיאום טיפול בחרדה חברתית